Den D pro velkou část civilizovaného světa již zítra; Zkrocení Gluma - rozhovor s Andy Serkisem; Zajímavá recenze na Dvě Věže; Pán Prstenů na mobilech Eurotelu
Den D pro velkou část civilizovaného světa již zítra Je
tomu skutečně tak. 18. prosinec se v obrovské části světa stane dnem, kdy
Dvě Věže dorazí na plátna kin pro širokou veřejnost. My si musíme ještě
skoro měsíc počkat (do 16. ledna). Zatím můžeme jen závidět všem těm,
kteří mohou třeba denně sledovat pochodující armády a Gluma nejen na
obrazovkách počítačů v rozmazaných ukázkách. Inu přejme jim to. Snad vám
čekání usnadní i tyto stránky, na kterých se doufejme nejen do premiéry
(pevně věřím, že web očekávanou zátěž ustojí) budou objevovat co
nejaktuálnější informace a zajímavosti. Pro dnešek tu máme třeba nové
velmi zajímavé foto Gluma či rozhovor s jeho představitelem. Tak si obojí užijte. Nebude trvat dlouho a i my
budeme koukat na velkém plátně do několikametrových očí, z nichž touha
po Prstenu jen čiší...
Zkrocení Gluma - rozhovor s Andy Serkisem Andy Serkis odpovídá Seanu Clarkovi jak tvořil nejpokřivenější a zároveň nejkomplexnější a nejpracnější postavu Pána prstenů a dojde i na zásadní otázku: “Čopak to mášš v kapšičkách..?“
Původní
článek přeložila (v)Eru, díky moc!
Andy Serkis - respektovaný britský divadelní herec - sedí v knihkupectví ve West End před houfem školáků a vysvětluje jim, jak pracoval na hlasu Gluma v Jacksonově Pánu prstenů. „Máte někdo doma kočku?“ ptá se Serkis dětí. „Pak víte, jaký zvuk vydává, když jí zaskočí v krku chomáč chlupů, začne kašlat a celá se třese v takových křečích“, obecenstvo moudře pokyvuje, „tak to je přesně ten zvuk, kterého jsem se snažil dosáhnout, zkoušel jsem najít zdroj Glumova utrpení.“
Děti jsou plně zaujaté, ale ne zcela spokojené: chtěli vidět Gluma a místo toho před nimi sedí inteligentní, příjemně vystupující člověk, který jim vypráví o hereckých technikách.
„A jak tedy Glumův hlas zní?“ ptá se někdo. „Jak zní?“, začíná vysvětlovat, objasňujíc rozdíly mezi dvěma osobnostmi – Sméagolem – „chudáčkem“ a Glumem – „mizerou“.
„No, víte …“ začíná příjemným hlasem, ale najednou se jeho tvář zkřiví, prodlouží, hlava se nakloní a vysune směrem k dětem „… když je Sméagolem…“ a oči se mu rozšíří a spodní ret se strašidelně vyšpulí „…je to jedna věc, ale když je Glumem…“ a oči se mu zúží, ret se ohrne přes spodní zuby, „…vypadá to asi takhle…“, a jeho hlas se najednou stane sípavým a celé Serkisovo tělo se začne třást, „ošškliví hobitci, čopak to mají v kapšičkách?“ A děti se stáhnou dozadu, šeptají a mumlají přesně jako hobiti na Dlouho očekávaném dýchánku když vidí Gandalfovy ohňostroje. A pak se z odporného stvoření rychle stane opět milý chlapík v džínách a koženém saku.
Serkisem ztvárněný Glum je technicky nejkomplexnější role v trilogii. Každá scéna s ním byla točena natřikrát – poprvé, kdy Serkis, oblečen v těsném trikotu hrál společně s ostatními herci přímo na place, podruhé, kdy Frodo a Sam museli konverzovat s vakuem, zatímco Serkis seděl za kamerou a mluvil (postava byla později digitálně doplněna) a potřetí, kdy byl Andy sám ve studiu a na sobě měl oblek se senzory, které mapovaly každý jeho pohyb, který následně převeden do digitální podoby (CGI).
Počáteční požadavek na Serkise byl pouze propůjčit Glumovi hlas, ale nakonec, jak sám říká, dělal pro Gluma každý pohyb.
Serkis hodně zdůrazňuje psychickou stránku Glumovy postavy. Na otázku zda se nechal ovlivnit jinými ztvárněními této postavy odpověděl, že se zásadně vyhýbá jiným představením v době, kdy se připravuje na nějakou roli. Je to pro něj příliš rozptylující.
„Způsob, jakým jsem se pokoušel nalézt nejlepší hlasové projevy Gluma vycházel z toho, že jsem se snažil nalézt zdroj Glumovy bolesti a utrpení a z momentu, kdy se z něj stal „zlý“ Glum. Jeho jméno je vlastně citoslovce pro způsob jeho řeči. Jeho zmučenost jakoby měla centrum v jeho krku a tak jsem začal hledat vhodné zvuky, proto to přirovnání s kočkou…“
Možná se může zdát zbytečně nákladné převádět Serkisovy pohyby do digitální podoby. „Jsou nějaké scény - např. když se chytám pláště, kde animátoři doslova překreslí mou ruku tou virtuální Glumovou.“
„Motivace pro všechny tyto složité technické postupy je jednoznačná: vytvořit zatím nejdokonalejší a nejvěrohodnější virtuální postavu v dějinách filmu. Tvůrci nechtěli vystavovat na odiv pouhé počítačové umění, nechtěli aby postava byla tak dokonalá, že byste zapomněli, že není skutečná. Popravdě řečeno je to právě herec, který propůjčuje postavě duši, který je nejdůležitější. Falešná skromnost tu není na místě.“
Musíme ocenit, že Serkis velmi dlouho a poctivě studoval konflikt ve své roli: konflikt mezi rozverným „Podlezem“ a pokřiveným „Podrazem“. „Je tam cítit skutečný rozpor mezi Sméagolem a Glumem, strkají se o místo v jeho mysli a to z něj dělá zajímavou postavu.“
„Ve filmu ho chápu jako někoho, kdo je pro diváky klíčem k pochopení zhoubné moci prstenu. Jeho kladná stránka se projevuje kvůli tomu, že poznává Froda.“
Froda s Glumem váže v Pánu prstenů zvláštní pouto – dvě bytosti, které nejvíc poznali strašný vliv prstenu, jenž vládne svému nositeli.
„Frodo ho lituje…v určitém směru je nucen ho pochopit, je to jako když se někdo se začínající nemocí setká s někým v terminálním stádiu. Vidí jak to s ním bude pokračovat. Proto je mezi nimi tak zvláštní vztah.“
Náš rozhovor se točil kolem samých vážných věcí a proto jsem na odlehčenou položil obligátní otázku: „Čopak to mášš v kapšičkách?“ Andy Serkis vypadal zmateně, ze začátku nepochopil, ale později přiznal: „Účet z taxíku, vzkaz od ženy…nic, pro co bych někomu musel ukousnout prst.“
Zajímavá recenze na Dvě Věže Z IMDB.com přeložila Lollitka,
díky moc!
Úvodní scéna TTT se postará o vynikající, nicméně velmi krátkou,
ochutnávku akce, vrcholu filmové techniky a speciálních efektů. Objeví
se jen proto, aby soupeřila (a byla daleko překonána) s poslední hodinou
filmu. Ohromující události třetí hodiny TTT jsou nepochybně hlavní částí
filmu. První dvě hodinky slouží ryze pro rozvoj příběhu, dávají tušit, co
se stane v závěru, a víc než co jiného, první dvě hodiny drážní
a trápí netrpělivé diváky. Je to ostuda, že existuje taková mezera mezi
první minutou a poslední hodinou. Netajím se s pocitem odporu, který
divák cítí k prvním dvěma hodinám. Třetí hodina vás ale přesvědčí, že to
čekání mělo smysl.
Cesta k bitvě o Helmův žleb může být enormě dlouhá a bolestivá pro
diváka, který ví o dechberoucích scénách čekajících ho před koncem
filmu. Možná největší chyba Dvou věží je v jejich vlastním dokončení,
první dvě třetiny filmu jsou dobře natočeny, mají dobré tempo a nutně a
přiměřeně postupují po dějové lince, ale když je srovnáte se
spektakulární poslední hodinou, první dvě hodiny se zdají nedějové a
nedůležité. Ale abych byl fér, myslím, že je zkrátka nemožné natočit dvě
hodiny filmu, který by mohl vhodně směřovat k bitvě o Helmův žleb. Je
těžké pochopit, jak takové scény mohly vzniknout v tak krátkém čase,
který Peter Jackson měl. Bitva o Helmův žleb je jednoduše neskutečná,
nic takového jste neviděli v žádném jiném filmu od doby, co si fantasy
získala popularitu.
Jak se předpokládalo, Dvě věže začínají přesně tam, kde skončilo
Společenstvo. Hlavní část filmu následuje čtyři dějové linky: Froda se
Samem; Aragorna, Gimliho a Legolase; Smíška a Pipina a Sarumana a jeho
armádu. Postavy zůstávají prakticky nezměněné, s jednou pozoruhodnou
výjimkou. Vigga Mortensena jako Aragorna. Jeho role je mnohem větší než
v prvním díle. Aragon uspokojuje žízeň po někom, komu byste mohli
věnovat důvěru, žízeň, která zůstala částečně nezničená ve Společenstvu.
Je mnohem jednoduší tuto důvěru dát Aragornovi než Frodovi, Aragorn má
mnoho kvalit velitele, vojáka a hrdiny. Diváci mu několikrát aplaudovali
(publikum bylo složeno hlavně z členů Akademie). Také Glum září ve velmi
očekávané roli - pro své extrémně realistické počítačové zpracování i
pro ztvárnění Andym Serkisem, který mu sloužil jako předloha. V prvním
díle jste mohli Gluma přidat k ostatním podivuhodným stvořením ve filmu.
Ve druhém se stává jednou z hlavních postav a "star". Díky jeho
dvojakosti, měnícímu se hlasu a skvělé choreografii těla se je
uchvacující a centrem pozornosti každé scény, ve které se objeví.
Stejně jako první díl, TTT jsou vizuálním zážitkem. Ti, kteří viděli
Společenstvo jistě znají nádheru Nového Zélandu. Technické zpracování je
opět jedním z nejlepších aspektů filmu. Rychlé přelety kamery nad
armádami a jezdci jsou extrémně přesvědčivé v post-matrixovské éře.
Záběry stoupajících žebříků obtížených nepřáteli jsou děsivé a chladně
nádherné zároveň. Zatímco vizuální efekty v prvním díle byly vynikající,
bitva o Helmův žleb nabízí nejlepší použití CGI od "Matrix´s Bullet
Time". Bitva nabízí bezešvé spojení akce a počítačové animace. Masy
vojáků bojujících svou vlastní strategií mají každý svůj charakter.
Určitě to bylo mnohem těžší než vytvořit tisíce identických klonů.
Jediný problém jsem měl s tím, jak vypadá Gimli, Stromovous. Jeho
vystupování se mi zdá trochu dětinské a bez nápadu, v rozporu s ostatním
osazenstvem filmu. Ale zase není jednoduše nic, co by se dalo srovnat
s v bitvou o Helmův žleb. George Lucas a bratří Wachowští určitě
nevytvořili nic, co by se vyrovnalo velikosti a dechberoucnosti poslední
hodiny Dvou věží. Doufám, že se jim to brzo povede.
Ve Společenstvu Prstenu jsem měl jen pár problémů s hudbou Howarda
Shora. I když obsahuje nádherné a přesné pasáže zasluhující pozornost,
myslím, že příliš manipuluje se sentimentálními scénami (začátek v
Kraji, Gandalfův pád). Podle mě byla příliš melodramatická,
připomínající hudbu Jamese Hornera z Titanicu. Nicméně si myslím, že Dvě
věže nabízejí hudbu, která odpovídá Shoreovi víc: temnou, neúprosnou a
spojitou. Tak, jak ji známe ze Se7en nebo Mlčení jehňátek. Pasáž použitá
při akčních scénách ve Společenstvu (nízké basy, šest opakujících se
not) je ve Dvou věžích mnohem častější. Samozřejmě je tu také nová
hudba, určená pro Rohan, prominentní království ve Středozemi. Rohanské
téma je opakováno mnohem častěji než cokoli jiného, s velkým efektem
podkreslující většinu pamětihodných a hrdinských scén. Howard Shore si
určitě zaslouží místo na "A listu" skladatelů a je možné, že dvě
oscarové nominace za tento rok (Dvě věže a Gangs of New York) ho vynesou
na úplný jeho vrchol, přímo mezi Johna Williamse a Hanse Zimmera.
Jestli ne film samotný, bitva o Helmův žleb si určitě ocenění zaslouží.
Bitevní sekvence ukazuje to nejlepší z filmařského řemesla. Choreografie
bitvy, vizuální efekty, tempo, akce, technické zpracování a hudba, to
všechno dohromady tvoří velkou filmařinu, která tvoří tak zábavný a
radost působící film, jak jen je to možné. A právě pro tenhle důvod,
žádný jiný, ať už jste fanoušky Společenstva či ne, byste neměli Dvě
věže propásnout.
Pán Prstenů na mobilech Eurotelu
Eurotel uvádí první sérii produktů na téma Pána Prstenů. Od dnešního dne nabízí zákazníkům sadu log, vyzváněcích melodií, obrázkových SMS a barevných fotografií ve formátu MMS s tématem
Dvou Věží. Euroteláci si mohou vybrat ze stovek log, obrázkových SMS zpráv a vyzváněcích melodií zasláním odpovídajícího klíčového slova a kódu obrázku (například xlogo 8126) na telefonní číslo 999111. Úplný přehled a kódy jednotlivých obrázků jsou na speciální webové stránce
panprstenu.mobilgo.cz. Z nabídky je možné vybírat také pomocí interaktivního menu *111*#. Cena obrázkové SMS zprávy, loga či melodie je 29,90 Kč.
Stejným způsobem (odesláním SMS zprávy, na wapovém portálu či v interaktivním menu *111*#) si mohou zákazníci objednat barevnou fotografii z MMS galerie, kde také najdou MMS profily nejdůležitějších postav trilogie. Cena jedné MMS zprávy s motivy Pána Prstenů je 29 Kč bez DPH, další informace a podrobnosti lze nalézt opět na internetových stránkách
panprstenu.mobilgo.cz.
Lidi, řeknu vám: je jasné, že Glum musel být vyroben uměle, ale stejně je mi trochu líto, že není hraný - aby se mohlo napsat "nejvíc pozornosti na sebe upoutal herec tenaten, který se blýskl v prestižní roli Gluma", "herec Jednokterý: k jeho nejslavnějším rolím patří Glum v Pánu Prstenů atd. Každopádně to vypadá, že Glumíšek bude dokonalý. Taky bych se ráda účastnila toho setkání s "panem Glumem" a poslechla si jeho šepot. Musí to být zábavný člověk a Gluma popsal moc pěkně. Dvě věže u mě velice stouply v ceně.
Mě zajímá jen to, jestli na konci bitvy o HZ vynechali Huorny a spol :-/ Jestli jo, tak me pekne nasr..i :-/ To ze to bude na nejakem rozsirenem TTT to neomlouva!
Teda, ja jsem TTT videla vcera a nerekla bych, ze prvni dve hodiny jsou bez deje. Ta bitva o HZ je samozrejme ohromna, ale me vic fascinovalo, ze je cas od casu prerusena pohledem na ostatni dejove linie a specielne kdyz tam clovek z niceho nic vidi Enty, jak se pomalicku polehoucku rozhoduji a nakonec dojdou k zaveru, ze Smisek a Pipin nejsou skreti, tak by v tom kine zesilel. Jestli nekoho zajimaji dejove zmeny oporoti knize, poslete mi e-mail. Nechci to vsechno prozradit vsem - treba to nekdo nechce vedet. Ale vetsinu uz stejne vite.
:-D Podle mě je dobře vidět, že autor recenze asi knihu nečetl.
Aragornovi aplaudovali stoupenci Akademie...Westpoint?:-D
Dětinský Stromovous...jsem zvědav jak dopadne...no někomu se výroky "húúúm, húúúúúm, neukvapujme se" mohou taky zdát dětinské, že, zvlášť když si to srovná s takovým "finish them! let them come!", atd.:o))
Zvlášť pokud se mu záběry z Kraje v prvním díle zdály "bez děje" a většina čtenářů naopak kritizovala příliš akčních scén :o))
Ta recenze má schéma:
Něco1
Bitva o HŽ-super!!!
Něco2
Bitva o HŽ-super!!!
Bitva o HŽ-super!!!
Něco3
Bitva o HŽ-super!!!Bitva o HŽ-super!!!Bitva o HŽ-super!!!Bitva o HŽ-super!!!Bitva o HŽ-super!!!Bitva o HŽ-super!!!Bitva o HŽ-super!!!Bitva o HŽ-super!!!
Dnes jsem přišel domů až ve tři hodiny ráno, protože jsem si užil půlnoční premiéru. Musím souhlasit s autorem recenze, že první dvě hodiny jsou trošku zdlouhavé a zdají se být bez děje, nicméně nemůžu opominout jejich bohatost na speciální efekty. Ty doopravdy vyrazí každému dech. Například souboj Gandalfa s Balrogem, nebo setkání Gandalfa s Gimlim,... ve Fangornu také má svoje kouzlo. Musím podotknout, že Dvě věže jsou oproti Společenstvu více emocionálně pojaté.
Tak si to všichni užijte, až to uvidíte v lednu.
hm. to je jako číst popis pohlavního styku, zatímco druzí ho uskutečňují:-))
přeju Warnerům, aby za pohrdání divákem dostali něco moc ošklivého pod stromeček.
Diskuze čtenářů na těchto stránkách není provozovatelem serveru nijak moderována a upravována. Provozovatel nemá vliv na obsah jednotlivých příspěvků a nenese za ni zodpovědnost. Vyhrazuje si však právo kterýkoliv příspěvek smazat, pokud bude odporovat normám slušného chování.
27.1. 2009 Pokud o tom náhodou ještě nevíte, tak 28. května bude v Praze zahrána Symfonie Pán prstenů! Detaily najdete a lístky můžete objednávat ZDE 9.4. 2008 Na adrese www.lotrcon.cz najdete pozvánku na letošní LOTRcon ve dnech 27.6 - 29.6 2008, pásma na téma nejen Pán prstenů jako součásti Festivalu Fantazize. 5.3. 2007 Máte radi fantasy a sci-fi? Baví Vás história Slovanov? Ste blázni do mangy a anime? Alebo si chcete len prísť vyskúšať DDR či Sing Star ? Ak ste aspoň na jednu otázku odpovedali pozitívne, potom niet lepšej voľby ako navštíviť Slavcon 2007. Pestrý trojdňový program len za 200 Sk v predpredaji a za 250 Sk na mieste. Pre bližsie informácie navštívte stránku www.slavcon.arda.sk, kde sa môžete priamo zaregistrovať. (akci pořádá Spoločenstvo Tolkiena, kon 15.11. 2005 Dne 17.11.2005 od 14h se v sále HAMU uskuteční koncert Pražského Filmového Orchestru (viz. malá recenze). I tentokrát je krom hudby J. Williamse připravena The Lord of the Rings Trilogy Howarda Shorea. Více informací na stránkách PFO 10.1. 2005 Palace Cinemas Slovanský dům mají na programu maraton všech rozšířených verzí Pána prstenů. Bohužel startuje o půlnoci z 18. na 19. ledna (úterý na středu), což při dvanácti hodinách filmu není dvakrát ideální čas. Tohle rozhodně není poslední příležitost, takže se nemusíte snažit zlikvidovat v takto nelidský termín a v klidu můžete počkat. A nebo zajít jen na rozšířený Návrat krále...