Nostalgie - stará verze webu věnovanému filmu Pán Prstenů |
24.11. 2003 | Gismoo | Produkční poznámky k Návratu krále - masivní článek o posledním dílu trilogie s úvodem Petera Jacksona! Spousta nových informací o ději filmu, výpravě, efektech... |
Posledních sedm let svého života jsem věnoval psaní, režírování a produkování trilogie Pán prstenů. Byla to vyčerpávající cesta, ne nepodobná cestě našich fiktivních hrdinů, Froda a Sama; příliš jsem nespal, neměl jsem čas na normální život a byly i dny, kdy jsem si opravdu nemyslel, že to dotáhnu do konce. Po dvou letech příprav následovalo dvě stě sedmdesát čtyři dní hlavní produkce a tři roky postprodukce. Každá z částí výroby těchto filmů obsahovala jedinečné momenty; pamatuji si, že když šly věci opravdu ztuha, ptal jsem se sám sebe, jestli někdy udělám něco jiného než Pána prstenů s takovou láskou. Odpověď byla vždycky ne. A to protože jsem měl dostatek štěstí na některé z nejtalentovanějších lidí z řad herců a produkčního štábu. A to by si měl přát každý režisér na tomhle světě. Během dlouhých let produkce vyšlo najevo, že všichni mají společnou jednu věc: ohromnou lásku ke knihám, která nakonec vyústila v neustávající snahu odvést na filmu jen tu nejlepší práci.Vždy budu vděčný New Line Cinema, že mi dala příležitost přivést na plátno mou vlastní verzi Pána prstenů. Profesor Tolkien jednou řekl: „Hrnec Polévky, Kotel Příběhu, neustále vaříme a neustále přidáváme nové a nové přísady, dobré či špatné." Rád jsem tyhle filmy vypustil do světa a doufám, že tahle, nebo ty následující generace mou práci ocení. Ať jsou mé úpravy považovány za 'dobré či špatné', udělal jsem je. Trilogii už ve svých rukou nemám, nyní je v rukou těch, pro které byla vytvořena; pro lidi milující knihu a pro lidi milující film. Peter Jackson
“Jako protiklad masivních bitevních scén, uvidíte tyto intimní scény plné citu, a tam leží většina síly Návratu Krále.” Cesta Společenstva se chýlí ke konci. V poslední válce s lidstvem zaútočily Sauronovy síly na Gondorské hlavní město Minas Tirith. Jejich počínání pozoruje slábnoucí správce a kdysi vznešené království nikdy tolik nepotřebovalo svého krále. Ale najde Aragorn sílu stát se tím, kým se narodil a naplnit tak svůj úděl? Zatímco se Gandalf snaží donutit zlomené Gondořany k činům, Théoden sjednocuje válečníky Rohanu v přípravě k boji. Síly lidí, dokonce i se svou hrdinskou a bezmeznou oddaností – společně s ukrytou Éowyn a Smíškem ve svém středu – neznamenají nic ve srovnání s hordami nepřátel pršícími na království. Každé vítězství je podmíněno velkou obětí. Navzdory velkým prohrám Společenstvo vyráží do největší bitvy svého života, spojeni v jediném úkolu: udržet Sauronovu pozornost a umožnit Frodovi dokončit svou výpravu. Zatímco Prsten nadále zkouší Frodovu věrnost a samozřejmě lidství, musí se na cestě zrádným nepřátelským územím stále více spoléhat na Sama a Gluma. New Line Cinema uvádí Pána prstenů: Návrat Krále, rozřešení spletitých cest trilogie, která povstala ze srdce J.R.R. Tolkiena. V režii producenta a spoluscénáristy Petera Jacksona, vypráví Pán prstenů: Návrat Krále příběh o hrdinském úkolu lidí, jejich vztazích a soupeření, a odhaluje jak může, pouze díky odvaze a odhodlání, i ten nejmenší z nás změnit svět. Do našich srdcí si klasický Tolkienův román našel cestu díky rozporu mezi komorností a ohromným citovým dopadem, který dává dílu takovou enormní sílu. Stejná věc činí z posledního dílu epické filmové trilogie Petera Jacksona milník ve filmové historii. S uvedením Návratu Krále se Robert Shaye a Michael Lynne, spolupředsedové a vrchní výkonní pracovníci New Line Cinema a výkonní producenti filmu, ohlíží za ohromným výkonem Petera Jacksona. „Michael a já jsme v některých ohledech popustili Peterovi uzdu,“ říká Shaye. „Filmy nebyly natočeny jako tři snímky natočené postupně. Měli jsme v Peterovu práci velkou důvěru, a naše důvěra se nám vyplatila. Hodili jsme si kostkou a padla nám šestka. Peter vytvořil tři neobvyklé filmy.” Společnost, která se proslavila svou důvěrou v inovaci a riskování, New Line vsadila na Jacksonovu představu Tolkienovy mamutí knihy. „Byli jsme si dostatečně jistí Peterem a nadčasovostí Tolkienova příběhu, abychom poznali, že diváci budou chtít vidět tyto filmy,“ přidává Michael Lynne. „I tak to v mnoha ohledech byl risk, ale stálo to za to.“ Ačkoli Shaye a Lynne věděli, že Jackson předvede dílo nepředstavitelných rozměrů, byli překvapeni množstvím emocí, které dokázal Jackson a jeho tým vměstnat do trilogie. „Někteří herci v Pánovi prstenů dostali obrovskou příležitost,“ říkají Shaye a Lynne, „vzájemná důvěra a respekt mezi Jacksonem a herci potvrzuje, že dokáže herce ukočírovat. Akce je sice okázalá, ale výkony herců v tomto filmu opravdu vezmou za srdce.”
Casting v GB: John Hubbard & Amy MacLean; Casting v USA: Victoria Burrows; Casting na Novém Zélandu: Liz Mullane; Casting v Austrálii: Ann Robinson; Kostýmy: Ngila Dickson & Richard Taylor; Zvláštní masky, bytosti, zbroj, a miniatury: Weta Workshop & Richard Taylor; Návrhy a výroba digitálních efektů: Weta Digital; Vedoucí zvláštních efektů: Jim Rygiel; Hudba: Howard Shore; Zpěv titulní písně “Into the West”: Annie Lennox; Střih: Jamie Selkirk; Výtvarný návrhář: Grant Major; Vrchní kameraman: Andrew Lesnie, A.C.S.; Koprodukce: Rick Porras & Jamie Selkirk. Výkonní producenti: Robert Shaye & Michael Lynne & Mark Ordesky; Produkce: Barrie M. Osborne & Fran Walsh & Peter Jackson; Knižní předloha: J. R. R. Tolkien; Scénář: Fran Walsh & Philippa Boyens & Peter Jackson; Režie: Peter Jackson www.lordoftherings.net nebo America Online Keyword: Lord of the Rings. © MMIII New Line Productions, Inc. The Lord of the Rings, The Fellowship of the Ring, The Two Towers, The Return of the King, a jména všech postav, událostí, předmětů a míst jsou obchodními známkami The Saul Zaentz Company d/b/a Tolkien Enterprises v licenci New Line Productions, Inc. Všechna práva vyhrazena.
“Na vedlejší koleji máte krutou válku a na té hlavní máte dva malé hobity, Froda a Sama, kteří se po kolenou plazí na horu. Vztah mezi těmito dvěma postavami je jádrem filmu. ” Návrat Krále, víc než kterákoli jiná část ságy Pán prstenů, osvětluje trvalá témata srdce Tolkienovy novely. „Všechny linie příběhu, které jsme sledovali, cesty, po kterých kráčely postavy – proč si dělaly starosti, za co bojovaly, za co dokonce jejich přátelé zemřeli – se střetávají v tomto filmu,“ říká Peter Jackson. „Žádná z postav nevyjde z tohoto příběhu nezměněna. Nikdy nebudou stejní. V Návratu Krále je nejvíc emocí ze všech tří dílů. Ačkoliv je celá třetí část úchvatná, pravé jádro Návratu Krále leží v dramatickém boji každé postavy představené v průběhu trilogie. „Každá postava, kterou jsme poznali a naučili se jí milovat během díla, je po citové stránce jiná,“ říká producent Barrie M. Osborne. „Budou úspěšní nebo všechno skončí tragédií? Myslím, že to lidi potěší a zároveň rozpláče. ”
Aragorn bojuje s pochybami, zda je opravdu ten pravý, kvůli nejistotě ohledně svého původu a předků, kteří upadli v nemilost díky své touze po moci. „Je to dědic trůnu; je to jediný člověk, který tuto pozici v Minas Tirith obhájí, jenže si není jistý, zda je dostatečně důstojný, aby mohl vést lidstvo,“ říká Jackson. „Aragorn musí uvěřit ve vznešenost svého vlastního lidu. Mortensen přirovnává Aragorna k hýřivému vojevůdci, jehož pravá povaha je nejprve skryta, „před jeho společníky, a na chvíli také před celým světem,“ vysvětluje. „Postavu Aragorna, který je podobný například Králi Artušovi nebo Mojžíšovi, povzbuzují nepokrevní příbuzní, skryti do té doby, než je schopen přijmout svou pravou identitu a velkou odpovědnost, která je jeho údělem. Aragorn, vychován elfy v Roklince a učen Elrondem, musí nakonec naplnit svůj úděl, a proto musí porozumět složité a tragické historii Středozemě, a zajistit v budoucnosti zárodek naděje a spravedlnosti pro všechny žijící v tamtom světě.” Jenže trůn pro Aragorna představuje nástroj moci, která uchvátila a posléze zničila jeho předky. Moc změní všechno, díky čemu je tím, kým je. Na své cestě Aragorn zjistí, že vůdcovství neznamená jen moc. „Tím přelomem je město skomírající pod náporem nepřítele,“ vysvětluje Philippa Boyens. „Ve výsledku zemře mnoho lidí. Aragorn se rozhodne, že pokud bude v jeho silách zachránit životy lidí, udělá to. Naplní svůj osud. Jeho důvody jsou dobré, a i proto ho neuchvátila moc Prstenu. Protože Prsten není příčinou moci.“ S příchodem Sauronových sil přijde i poznání, že smrt neodvolatelně zasahuje do běhu času. Aragornova cesta vyžaduje na Stezkách Mrtvých setkání se všemi dušemi, které zradily jeho předky. Je to cesta, ze které se nemůže vrátit, ale i přesto na ní vstupuje váhání, aby zabránil nejen masové smrti, ale i neodvolatelnému zničení svých milovaných. „Podle mě je ten příběh o setkání se smrtí, o důsledcích smrti na nás a naše milované,“ přemýšlí Mortensen. „Toto je jeden z hlavních důvodů proč příběh oslovuje i moderní publikum.“ Gandalf (Ian McKellen), který inicioval vznik Společenstva – a poslala Froda do Mordoru – musí čelit následkům svého postavení ve Společenstvu. Už není laskavý outsider, nyní se Gandalf aktivně účastní bitvy za stranu, která podle něj musí vyhrát. „V jistém směru je Gandalf generálem,“ říká Boyens. „Všechno připravil a spustil, a tak za to musí nést odpovědnost. Byla to děsivá hra. Teď svou moc ovládá jinak a stojí ho to jinou, ale stejně vysokou cenu. ”
Nicméně to, že má Gluma na očích mu ukazuje i to, co mu Prsten udělá. “Frodo nyní plně rozumí tomu, co je Prsten doopravdy zač,“ říká Boyens. „Chápe podstatu toho, co nese, a že se ho to pokusí zničit. Zbraněmi Prstenu jsou věci jako zoufalství. Ale také chápe Samovo naléhání, aby šli neustále vpřed a neohlíželi se na okolnosti. Nemají žádnou jinou možnost než vytrvat.” Nejosvícenější bytosti Středozemě – jako Gandalf a Galadriel – si jsou vědomy všudypřítomnosti zla a dobra – v sousedech, cizincích, soupeřích a hlavně v nich samých. Dokonce jsou ochotni dotknout se Prstenu. Modly, která spojuje mocí omámeného Gluma a nemálo ovlivněného Froda. „Glum je temnou stránkou lidství,“ říká Andy Serkis, který ho ztvárnil ve filmech. „Ale snažil jsem se ho nebrat jako kňourajícího ubožáka, ale z úhlu pohledu ‘Žiji jen proto, že to chce Bůh‘. Můžeme kohokoliv odsoudit kvůli jeho vrtochům, ale když se ho nebudeme snažit pochopit, nikdy se z něj nestane lidská bytost.” Frodovým stálým společníkem je Sam. „Frodo a Sam jsou každý jiný, ale aby svých vlastností dokázali využít, musí být oba dva,“ říká Jackson. „Frodo je ten, který nese Prsten. Je jediný, který může nést Prsten, ale každý další krok, kterým se přiblíží k Mordoru, k Hoře Osudu, se pro něj stává těžším.” Sam nikdy Froda neopustí, dokonce i když je Prsten dostane do sporů. Přítomnost jeho starého přítele představuje připomínku jeho domova v Hobitíně a toho, čím byl než se k němu dostal Prsten. Jejich přátelství a Frodova vůle žít vlastní život, Samova věrnost a rozhodnost mění rovnováhu moci pouze jemně, ale významně. „Tolkien napsal o Samovi nádhernou větu: ‘Něco si umanul a jenom smrt mu zabrání to splnit‘,“ říká Jackson. „Myslím, že do této polohy jsme dostali většinu postav.”
Éowyným druhem a společníkem je v bitvě Smíšek, který byl válkou rovněž změněn. „Pozorovat válku jeho očima je prostě strašné,“ říká Monaghan. „Vidět Smíška v té situaci, v kaluži krve, potu a slz a ve stínu velké bitvy je opravdu traumatizující. Ale ve svém srdci Smíšek cítí, že má stejné právo bojovat jako ostatní. Bojuje za stejnou věc jako ostatní – chce zachránit své přátele a celý svět.“ V kritickém momentu pomůže jejich neočekávaná odvaha a zuřivá oddanost obrátit průběh bitvy k vítězství své strany.
V Pánovi prstenů se činy každého otce odrazí na jeho synovi. Rovněž jsou synové a dcery často stavěni do přímé opozice s jejich rodiči. Éowynin náhradní otec, Théoden, jí zakáže jít do války. Nakonec ale hraje klíčovou úlohu v jeho armádě. A samotného Théodena vyděsí smrt vlastního syna v době Červivcova zrádného vlivu. I Aragorn je v rozporu se svým náhradním otcem, Elrondem, protože Arwen miluje a přeje si, aby s ním zůstala. Tento rozpor donutí jít Aragorna na Stezky Mrtvých a Elronda znovuzkout Meč Králů (Narsil) a v podstatě Aragornovi požehnat jeho použití. A Gandalf, který je vlastně otcem celého zbytku Společenstva, posílá svého zranitelného „syna“, Froda, na nejbrutálnější a nemilosrdnou misi – zničit Prsten v Hoře Osudu – ale nemůže mu přijít na pomoc, když ho Frodo potřebuje nejvíc. Nicméně pravděpodobně nejvýznamnějším a nejsrdceryvnější je vztah mezi Denethorem (John Noble) a jeho syny, Boromirem (Sean Bean) a Faramirem (David Wenham). Denethor, který je zaměstnán dohledem nad Gondorem v nepřítomnosti Krále, je zoufalý ze smrti svého oblíbeného syna, Boromira a věří, že Faramir, jeho druhý syn, zklamal, když měl možnost vzít Prsten do Gondoru, ale neudělal to. “Boromir byl Denethorův oblíbený syn, protože byl obrazem svého otce,“ říká Noble. „Byl velký válečník a rozený vůdce, zatímco Faramir je zádumčivější a učenější, trochu jako Gandalf. Denethor se přes smrt Boromira nedokázal přenést. Bylo to jako kdyby zabili jeho samotného.” Pod vlivem pocitu viny, nebo spíš šílenství, pošle Denethor Faramira do boje, který nemůže vyhrát – povede vojáky proti skřetům v dobytém městě Osgiliath. A Faramir ochotně jde. „Faramir je velmi přímočarý a nepolitický,“ říká Wenham. „Jeho otec mu nedůvěřuje. Postavil Faramira do kruté pozice, protože ho nutí dělat něco, co prostě neumí. Je nucen vést velkou skupinu mužů do velmi těžkých a nepřehledných podmínek. Jenže Faramir svého otce miluje a bez odmluvy jede na svou jistou smrt, jen aby získal uznání od svého otce. Uvědomí si, že Osgiliath není možné dobýt zpět, ale rád položí svůj život pro budoucnost Gondoru a Středozemě.“ „Je to bezvýznamný, bláznovský čin,“ říká Boyens. „Nicméně samotný čin je nesmírně hrdinský. Je poháněn bolestí a utrpením toho mladého vojáka, který se snaží zavděčit svému otci. Gandalf mu říká: ‘Tvůj otec tě miluje a než to skončí, tak si na to vzpomene. Nezahazuj tedy svůj život.‘ V kontextu beznadějné války si lidé často hrají s životy jiných lidí.“
Když se spojí Rohan s Gondorem proti jednomu ohromnému nepříteli, spojí se též dvě znepřátelené rasy a to díky Gimlimu (John Rhys-Davies) jako trpaslíkovi a Legolasovi (Orlando Bloom) z řad elfů. I když se na začátku cesty nenáviděli, nyní s postupujícím časem poznávají, že se na druhého mohou spolehnout, a tak vzniká pouto odporující zvyklostem a předsudkům. „K našemu štěstí jsme, stejně jako Společenstvo, přišli na to, že soužití v míru je možné jen s vědomou tolerancí,“ říká Viggo Mortensen. „Tolerancí jednoho i ostatních, hlavně těch, kteří nám chtějí ublížit. Snaha vžít se do ostatních vede ke zjištění, že mezi námi nejsou až takové rozdíly.” “Pro mě představují postavy ve filmu pozitivní vlastnosti života,“ říká vrchní kameraman Andrew Lesnie. „Nemusíte nezbytně podporovat nějakou ideologii, náboženství nebo filosofii, stačí říct, že akceptujete odlišnosti ve světě a jste připraveni tyto odlišnosti změnit. Pokud bude dostatek lidí vnímat svět pozitivně, a budou ho mít rádi, můžou totálně překopat základy lidské rasy. A tenhle příběh je příkladem skupiny lidí, která zvítězila, protože si vzala tato slova k srdci.”
V čase války je za každé vítězství zaplacena strašlivá cena. Ale tak dlouho jak žije naděje, žije i šance na přežití dobra. Přes Aragornovy rozpory s vlastní důvěrou v důstojnost lidstva, udržuje Arwen (Liv Tyler) neotřesitelnou víru v budoucnost světa a obětuje svou nesmrtelnost jen aby pomohla Aragornovi v jeho úkolu. „Tolkien vášnivě obhajoval dobrotu, která dřímá v lidstvu,“ říká Boyens. „Tenhle názor je nejvíc ztělesněn pravděpodobně v Arwen, která si nikdy nepřipustila, že lidstvo nebude mít budoucnost.” Postavy nežene dopředu touha ukázat svou důstojnost. Jsou na sobě závislí, a jak říkala Boyens, bojují za sebe. „Jejich víra bude vystavena zkoušce,“ dodává. „Víra v každého z nich, víra v dobro a v něco, co je zavazuje.” Při psaní scénáře si Boyens, Jackson a Frances Walsh neustále připomínali tato jednotná měřítka celé lidské historie. „Toto jsou témata blízká dnešní době,“ vysvětluje Boyens. „Co si myslíte o lidech, které milujete? Co přijde po smrti? Jak se rozloučit? Všechny citové roviny jsou perfektně zachyceny v příběhu profesora Tolkiena. Věčná povaha boje dobra se zlem je zobrazena v tenkých stříbrných nitkách v celém příběhu, jako Sam, který se v Mordoru podívá na nebe plné kouře průmyslu a spatří hvězdu.“ „Je to lidskost postav, která uchvátí diváka,“ říká producentka/spoluscénáristka Fran Walsh. „A my doufáme, že jsme ji divákům dostatečně předvedli.” “Časy, ve kterých žije Gandalf a ostatní, jsou vskutku neobvyklé. A neobvyklé jsou též požadavky na lidskou duši,“ dodává Ian McKellen. „Takto můžete zkoumat všechny postavy, ať mají magické schopnosti nebo ne. Odrážejí naše zkušenosti s lidským bytím. Mohou přežít? Dodrží svou zodpovědnost?”
Christopher Lee, představitel Sarumana, dodává, že geniální a inteligentní muži, kteří svou moc využili nesprávně – tak jako Saruman – potřebují adekvátní protiklad. „Tolkien dal Gandalfa do opozice Sarumana – dvě strany stejné mince,“ říká herec. „Máte tu univerzální konflikt mezi dobrem a zlem a různé lidi na každé straně. To osloví každé publikum, kdekoli, protože všichni znají, nebo alespoň slyšeli o lidech, kteří páchají to samé v reálném světě.“ „Myslím, že Pán prstenů přežije cokoliv, protože je plný pravdy,“ dodává výkonný producent Mark Ordesky. „A taky proto, že otázky, se kterými se vypořádává, budou vždy aktuální. Je jedno, v jaké době byl tenhle příběh napsán. Vždy v něm bude něco, co diváky osloví.” V celé historii se objevují archetypy lidí od Řecka, Říma nebo severské mytologie, přes západní i židovsko-křesťanskou ideologii až k dílům Williama Shakespeara. Lidská pravda je činí univerzálními, nezávislými na místě a času. „Mýty – stejně jako víra – jsou mrtvé pokud je neposilujete a nepoužíváte,“ říká Viggo Mortensen. „Myslím, že Tolkien vzal některé části různých ság a keltské mytologie a vytvořil něco nového, přinesl své době řadu archetypálních příběhů a postav. Nyní to pro nás dělá Peter Jackson.“ V protikladu k rozlehlému tématu války je intenzivní lidský příběh. „Bylo to o vnitřní odvaze, o blízkém přátelství a o možnosti vlády moudrých nad světem, po porážce sil hlouposti a zla,“ hodnotí McKellen. „Myslím, že příběh nemusí být nezbytně zajímavý díky své materiální podstatě, ale prostě kvůli brilantnosti, s kterou je vyprávěn. A film Petera Jacksona je filmem skvělého vypravěče příběhů. Proto jsou filmy stejně populární jako byly a budou knihy.” „Stejně jako Tolkien nás Peter bere na cestu, která je stejně rozsáhlá jako naše historie,“ dodává Richard Taylor z WETA Workshop. „V určitém směru je to historický dokument. Ale v každé historii jsou intimní a srdcervoucí příběhy. Láska, nenávist, zloba a závist naplňují svět a nakonec i vytvářejí historii, kterou napsal Tolkien. A Peter natočil právě ty postavy a ty chvíle, které dávají příběhu tu zaslouženou komornost.” Každá z cest, po kterých kráčí postavy v Návratu Krále, prohry, které utrpí, oběti, které učiní, se prolínají do tohoto světa. „Nelze jednoduše popsat problémy dneška nebo zítřka,“ říká Mortensen. „Meč je meč, nic víc. Naděje, soucit a rozum vázané se zkušenostmi jsou, stejně jako pro Středozemi tak pro náš svět, tou nejmocnější zbraní.“
“Pokud chcete vědět, kam spěje třetí film, jen čekejte a koukejte se, kam spěje Elijah. A co se děje s ubohým panem Frodem.” V závěru Pána Prstenů: Dvou věží skončila bitva o Helmův žleb, ale bitva o Středozemi právě začala. “Helmův Žleb byla jen potyčka,“ říká Peter Jackson, „Tohle je opravdová bitva. Je to bitva, kde se rozhoduje o budoucnosti. Přetrvá Sauron? Přetrvá lidstvo?“ Společenstvo zůstává rozděleno: Aragorn (Viggo Mortensen), Legolas (Orlando Bloom) a Gimli (John Rhys-Davies) jsou v Rohanu s králem Théodenem, Smíšek (Dominic Monaghan) a Pipin (Billy Boyd) jsou svědky zničení Sarumanovy věže v Železném pasu Enty a Frodo (Elijah Wood) se Samem (Sean Astin) se pod vedením Gluma (Andy Serkis) přibližují k Hoře Osudu.
Poprvé od začátku cesty jsou tak Smíšek s Pipinem rozděleni. „Jsou to dva přátelé, kteří dělají věci jako jeden,“ říká Philippa Boyens, „ale i když jsou rozděleni, zůstanou si navzájem věrní, díky tomu, co se od sebe naučili, a to je jeden z darů přátelství.” Gandalf s Pipinem na Stínovlasovi musí v Minas Tirith překonat stovky schodů, aby se dostali až k poslední sedmé úrovni tisíc stop nad zemí. Na Náměstí s fontánou, kde kdysi rostl symbol celého národa, Bílý strom Gondoru. Po zneuctění Aragornových předků Minas Tirith upadá a nyní jí vládne Denethor (John Noble). „Vláda nad Gondorem je v rukou Správců, kteří by měli střežit trůn,“ říká Jackson, „Denethor, otec Faramira a Boromira, je současným Správcem. A John Noble ho hraje opravdu dobře. Je to muž pod nesmírným tlakem, protože Mordor znovu mocně posiluje a připravuje závěrečný útok na Gondor.” Denethor sám ztratil víru v přežití lidstva. „Denethor je tragická postava podobná králi Learovi,“ říká Noble. „Ví, že vládne jen do té doby, než se vrátí právoplatný Král. Jeho vznešenost a příčetnost ustupují strachu a touze po Jednom Prstenu; budoucímu návratu Aragorna; smrti Boromira; a nakonec i zranění Faramira. A nakonec vedou jeho deprese a paranoia k děsivým událostem.”
Pro Arwen, žijící v Roklince, je volba smrtelného života s Aragornem místo věčného života se svou rodinou už uzavřenou záležitostí. „Arwen argumentuje nadějí a důvěrou ve svou budoucnost s Aragornem,“ říká Liv Tyler. „Raději zemře v naději, než aby žila věčně bez muže, kterého miluje. A i když kolem ní roste temnota, stále se této naděje drží. ” „Její schopnost přežít na tomto světě se pomalu začíná zmenšovat,“ říká Jackson. „Víc a víc slábne. Teď Aragorn a Frodo závodí s časem proti Sauronovi. Musí zvítězit než Arwen úplně podlehne jeho moci a slabosti, která se do ní pomalu vkrádá.” Jejímu otci, Elrondovi (Hugo Weaving), připadá její volba zůstat jako ortel smrti. „Musí přijmout důsledky, které mohou nakonec vést k její smrti,“ říká Hugo Weaving. „Aragorn je lidská bytost a Elrondova dcera je elfka. Pokud s ním zůstane, jistojistě bude někdy žít bez něj, protože Aragorn zemře.“ Elrond nemůže nečinně přihlížet. Nechá vykovat Andúril z úlomků starého Isildurova meče, Narsilu, kterým byl useknut Jeden Prsten ze Sauronovy ruky. „Úlomky Narsilu byly v Roklince po tisíce let,“ vysvětluje Weaving. „Aragorn musí mít tento meč, aby mohl bojovat se Sauronem. Jako Aragornův nepravý otec Elrond tento meč Aragornovi přinese a přesvědčí ho o jeho potřebnosti.“
Jako právoplatný dědic trůnu je Aragorn jediným, kdo má oprávnění vyrušit duchy z jejich živoucí smrti a dovolit jim získat zpět svou ztracenou čest v bitvě o Minas Tirith. Ale aby mohl vstoupit do jejich království, musí nejprve překonat své vnitřní pochyby. „Pokud se nesoustředíte, nebo máte nečisté úmysly, selžete, i když jste z linie Králů,“ vysvětluje Mortensen. „Aragornovu volbu nevítají všichni s nadšením. Je mnoho těch, kteří si myslí, že je zrazuje. Nikdo ještě nikdy nevjel do těchto hor a nevyjel živý. Zvlášť když je to jeden z nejlepších bojovníků, a nikdy nebylo třeba tolik bojovníků jako teď.“ Éowyn (Miranda Otto), Théodenova cílevědomá neteř, chce, aby Aragorn zůstal s Rohiry z rozumných důvodů. „Nemůže uvěřit tomu, že půjde, protože je to jistá sebevražda,“ říká Otto. „Proč nezůstane a nebude bojovat s nimi? Pro lid Rohanu to představuje ztrátu nadějí. Doopravdy věří, že Aragorn je muž, který je dovede k vítězství. Také si myslím, že stále doufá, že by mezi nimi mohlo k něčemu dojít, protože ho stále miluje. Když Aragorn odejde, Éowyn ztratí tolik věcí; je úplně zoufalá, opravdu.“ Gimli a Legolas trvají na tom, že půjdou s Aragornem. Ať se stane cokoliv, neopustí ho. „Gimli měl Aragorna vždycky rád a respektoval ho,“ říká John Rhys-Davies. „A nyní své city pozměnil na úctu a uznávání Krále, velkého vůdce, který může spojit lidstvo teď, když je vůdce potřeba.“ Z tři nesourodých válečníků - Aragorna, Legolase a Gimliho – se stali skoro bratři. „Z počáteční nedůvěřivosti a podezíravosti se nakonec vyvinulo to nejpevnější kamarádství,“ pokračuje Rhys-Davies. „Myslím, že je skvělé, že se v klidu můžou obětovat pro ostatní. Prošli těžkou zkouškou a uspěli.”
„Éowyn nechce zůstat vzadu,” poznamenává Miranda Otto. „Cítí, že je se Smíškem spřízněna, protože mu Théoden sice daroval uniformu a jmenoval ho vladykou, ale ani ho nenapadlo, že by mohl stát v přední linii. Podobně jako jí mu řekli, že nemůže bojovat za to, co miluje. Bojí se o své přátele a se Společenstvem došel až sem, tak proč ho teď nechávají vzadu?” V přestrojení za muže bere Éowyn Smíška s sebou. „Očima hobita ve filmu neuvidíte tolik války, ale Smíšek se stal válečníkem,“ říká Dominic Monaghan. „Cestuje s armádou, se kterou se potom pustí do boje.” Jedou do bitvy, která zastíní Helmův žleb jak krutostí tak osobními prohrami. Jedou do Bitvy na Pelennorských polích, která leží před kdysi mocným hlavním městem Gondoru, před Minas Tirith. „Peter měl velmi dobré nápady, co dělat s Pelennorskými poli, mimo ukázání války z pohledu hobita chtěl bitvu umístit na samou hranici zoufalství,“ říká Philippa Boyens. „Rohanští jezdci jedou Gondoru na pomoc a Smíšek je přímo ve středu dění. Stejně jako Éowyn. Stejně jako Éomer. Stejně jako Théoden.” „Všichni jsme vlastně hobiti,“ říká Jackson. „Představují nevinné osoby s nulovými zkušenostmi z války, nulovými zkušenostmi z konfliktů, které se náhle ocitli ve středu všeho dění.”
Gandalf přikazuje, aby na skřety pálily katapulty jednu salvu za druhou. Gondorští lučištníci zasypávají nepřátele šípy ze všech sedmi stupňů opevnění Minas Tirith. Ale nic, dokonce ani Velká brána Gondoru, neodolá olbřímu beranidlu, Grondu. Skřeti se vevalí do prvního městského kruhu. „Město vydrží pouze jistou dobu,“ říká Jackson. „Nepřítelova olbřímí beranidla jsou schopna dobýt město úroveň po úrovni, a obránci tak musí ustupovat vždy o jednu úroveň nahoru.” Kapitán Nazgulů, přízrak zvaný Čarodějný král, se propracovává do města, aby bojoval s Gandalfem. Ale když se jeho zlá Pekelná stvůra snáší ke Gandalfovi, z dálky se ozvou válečné rohy: Rohirové přijeli. „Rohirové jsou vlastně kavalérie,“ říká Bernard Hill. „Čestné rytířské jezdectvo. Jedou do Minas Tirith, aby dali do boje všechno.” Bitva na Pelennorských polích je to, co jelo Společenstvo původně do Rohanu zajistit – spojení dvou odlišných království, Rohanu a Gondoru, v této beznadějné chvíli. „Gandalf vede velmi těžkou bitvu,“ vykládá Jackson. „Má málo prostředků. Nemá dostatek mužů. Neví jakým způsobem ubránit město. A pak se objeví Rohirové a na chvíli otočí celou bitvu.” I když jsou skřeti v ohromné přesile, Théoden a jeho síly – včetně Éowyn a Smíška – zaútočí. Ale ke skřetům se přidá rasa známá jako Haradští, kteří jezdí na velkých sloních stvůrách, Mumacích. Navzdory Gandalfovu strategickému vedení naděje slábne. „Minas Tirith je rozhodující bitva, kterou musí lidé vyhrát,” říká Ian McKellen. „Kruh útočníků musí být proražen. To je důležité pro přežití všech zúčastněných, kteří ještě nepadli. Je to velmi ošemetná chvíle. Může to být konec Středozemě.” Když už skřeti začínají porážet i Rohiry, Éowyn a Smíšek se rozhodnou pomstít svoje prohry a pro svoje přátele udělat co nejvíc. Ale i když skřeti bojují s lidmi, nejdůležitější věc v Gandalfově strategii je uvolnit cestu k Hoře Osudu. „Všechny ty armády, Aragorn, Gandalfova skvělá strategie, všechno se děje jenom pro to jediné ‘Dáme Frodovi šanci?’,” říká výkonný producent Mark Ordesky.
Sotva může chodit, sotva vidí a proto se Frodo stále více spoléhá na Sama, který mu pomáhá splnit jeho úkol. „Vede to k tomu, že Frodo nemůže fyzicky chodit, a tak ho Sam musí nést,“ říká Wood. „V mnoha směrech je Sam opravdový hrdina, protože je to on, kdo to všechno řídí a vede svého přítele, který nevidí, co je správné a co špatné, a v podstatě mu řekne, co musí udělat. Stejně jako je Frodo hrdina, Sam si udržuje svou sílu a jasnozřivost, aby Froda dovedl ke splnění úkolu.” „Sam o Froda každý den pečuje se svou odhodlaností a prostotou,“ dodává Philippa Boyens. „Pro Froda, kterého začíná přemáhat neuvěřitelné zlo a každý den s ním bojuje, se Sam stává spojnicí s realitou, se všedností každodenního života, se slušností a laskavostí. A to je něco, co se Frodovi líbí.” Stejně jako ostatní hobiti odhaluje v poslední kapitole příběhu Sam některé skryté schopnosti. „Sam je vlastně pobočník, který neoblomně zůstává s Frodem,“ říká výkonný producent Ordesky. „To z něj si všichni utahují; má být ten tlustý a ten ne-moc-chytrý. V Návratu Krále se prosadí Samův neobvyklý charakter.“ Začíná opravdu jako Frodův pobočník, bodrý chlapík, který je zároveň extrémně věrný přítel,“ dodává producent Osborne. „A na konci, se z něj stane skála. Je to osoba, na kterou se může Frodo spolehnout. Pohání ho na jeho cestě a z pokorného přítele vyrůstá hrdina.”
Tisíce stop nad nimi leží sopka Hora Osudu a její hrdlo plné lávy, kde Sauron vykoval Prsten. Je to také jediné místo, kde může být zničen. Když se Frodo a Sam bolestivě plazí na vrchol hory, objeví se za nimi třetí stvoření, stále zoufaleji toužící po svém „miláškovi“… Glum. Bude potřeba Frodova nesmírná síla vůle, aby dovedl svůj úkol do úspěšného konce. A i tam je s ním Sam. „Jsou spolu navzdory všem nesnázím,“ říká Wood. „Ačkoliv jsou jen malí pánové, kterým nikdy nebude svěřena žádná zodpovědnost, to, že se dostanou až na vrchol hory připomíná, že každý z nás může udělat cokoliv, co si usmyslí.“ Ale za jakou cenu vyhraje dobro, ptá se Jackson. „Kdo bude trpět, co bude ztraceno, jakou bolest budou muset snést postavy, které se lidé naučili milovat?“ „Jsou tam velká vítězství, ale i prohry,“ říká Mortensen. „Každý bude trpět, někteří nepřežijí. Za každé rozhodnutí kterékoliv postavy se musí zaplatit.“ „Každý, koho jsme nějakým způsobem poznali, se změní,“ říká Jackson. „Je to pro ně nesmírně dojemný zážitek, a já doufám, že bude dojemný i pro diváky.“
“Lidi, kteří viděli první dva filmy nám zůstali věrní a všichni teď čekají na ten poslední, dokonce i my, filmaři.” Od nejranějšího vývoje přes uvedení prvního a druhého filmu a dokončování třetího, vložil producent/režisér/spoluscénárista Peter Jackson svoje srdce do každé maličkosti, která pomohla převést Pána prstenů do reality. „Bylo to jako obrovské puzzle, které jsme nějak museli dát dohromady, zakončit ho něčím, co by si zasloužilo název Pán prstenů a i tak by to fungovalo jako film,” říká Jackson. Richard Taylor srovnává cestu filmařů s cestou postav z příběhu. „Svým způsobem byla ta velká skupina lidí, která pomohla Peterovi v těchto filmech vytvořit živou Středozemi, na své vlastní cestě, svým způsobem jsme bezstarostně opouštěli Kraj, sice s malými starostmi, protože jsme nevěděli, co všechno nás čeká, ale navzájem jsme si důvěřovali a zdolali jsme tak nejvyšší hory i nejhlubší údolí.”
Již přes půlstoletí hluboce ovlivňuje Tolkienova práce celé generace čtenářů. Knihy s uvedením prvního filmu chytily druhý dech, vyšvihly se na první příčky prodávanosti a nahnaly mnoho mladých čtenářů zpět do knihkupectví a knihoven. S Frodem Pytlíkem a Společenstvem přichází poselství, že i ta nejmenší osoba může změnit běh světa, a že přátelství a odvaha může přemoci i ty nejhorší síly temnoty. Před pěti lety napsal Jackson se svými spolupracovnicemi Frances Walsh a Philippou Boyens první řádky pokusu převést rozsáhlé dílo plné nereálností do podoby, schopné utáhnout film. Scénáristy nikdy nenapadlo, že vizuální orgie třetí části by měli zastínit ty nejdůležitější věci, totiž hluboké prokreslení úkolu každé postavy. „Snažili jsme se zachovat ducha konce příběhu,“ říká Boyens. „Závěrečná pasáž tohoto neuvěřitelného příběhu je myslím jedním z darů pro všechny čtenáře.“ „Nikdo z toho příběhu nevyjde nepozměněn,“ dodává Jackson. „Nikdy už nebudou stejní.“ Jednu z klíčových rolí v pozadí Pána prstenů sehrál též Alan Lee, který vytvořil obrazy Středozemě pro ilustrované vydání Pána prstenů, jež získalo Harper Collins’ award. Lee si pravděpodobně nejvíc uvědomoval ty potíže, se kterými se bude potýkat Jackson a jeho spoluscénáristě v adaptaci Tolkiena. „Pokud jste zvyklí na knihu, její formu vyprávění a její jazyk, možná pro vás bude film trošku divný,“ poznamenává výtvarný poradce. „Nicméně sami se do toho světa přenesli. Myslím, že se vrhli do odvážného psaní. Předělávají poezii do okázalého hrdinského filmu.”
„Alan Lee a John Howe jsou dva lidé, kteří určili, jak bude vypadat Středozemě,“ říká vrchní kameraman miniatur Alex Funke. „Oba zasvětili svůj život obrazům Středozemě. Není žádná otázka, na kterou by vám Alan Lee nedokázal odpovědět. Všechno ví; byl tam. Má úžasnou zásobu vědomostí. Je nejen skvělý umělec, dokáže něco nakreslit a pak naskicovat, jak to museli postavit a všechno poskytne oddělení staveb.” Lee zůstal při celé produkci, dělal návrhy a často všechno sám dodělával, aby stavbě dal patřičný autentický vzhled. „Některé stavby jsem jeden den namaloval a druhý den už se začínali stavět,“ říká Lee. „Za pár dní byly hotové. O pár dní později se natáčelo a potom byly stavby zase rozebrány. Byl to rychlý, ale zajímavý proces.” S tolika skutečně i digitálně vytvořenými lokacemi a postavami, byly všechny tři filmy nejprve rozpracovány na storyboardy výtvarníkem Christianem Riversem. Tyto ilustrace byly posléze převedeny do animovaného návrhu Návratu Krále, kterého se všechna oddělení musela pečlivě držet – od výtvarných návrhů přes filmování až k ohromujícím vizuálním efektům vytvořených společností WETA Digital. Realizaci své monumentální představy Středozemě, svěřil Jackson svým prověřeným spolupracovníkům, Richardu Taylorovi a Tanie Rodger z WETA Workshop z Nového Zélandu. Taylor zaměstnal přes 120 techniků rozdělených do šesti podsekcí: Bytosti, Zvláštní efekty, Make-up a Masky, Zbroje a Zbraně, Miniatury a Modelové efekty. Na 65 tisících čtverečních stop WETA Workshop vytvořil Taylor a jeho tým přes 48 tisíc různých předmětů – od umělých končetin k ručně kovaným mečům; 2 tisíce kaskadérských zbraní; 1600 párů hobitích nohou; 200 ručně dělaných skřetích masek. WETA též ze základu vytvořila všechny animatronické loutky. Štáb čítal při hlavní produkci 148 lidí, dalších 45 techniků oblékalo do kostýmů od WETY 500 herců přímo na place, kde působilo i dalších 200 komparsistů. WETA vystavěla huť s dvěma profesionálními kováři zbrojí, Stu Johnsonem a Warrenem Greenem, kteří navrhli a ručně vykovali ocelovou zbroj. Byly vytvořeny speciální formy, kde bylo odlito 48 tisíc částí zbrojí pro všechny národy Tolkienovy Středozemě, včetně elfů, skřetů, skurutů, Rohirů a Gondořanů. Oddělení profesionálních zbrojířů vyrobilo víc než 12 milionů kroužků k výrobě kroužkových košil „hrdinů“ (těch nejčastěji zabíraných kamerou) v celé trilogii. K použití bylo připraveno 1600 párů hobitích nohou. Připevnit umělé nohy hercům Elijahu Woodovi, Seanu Astinovi, Dominicu Monaghanovi a Billy Boydovi trvalo několik hodin. Všechny vyrobené meče jsou popsány texty ve všech jazycích, které Tolkien vymyslel. Každý ze základních předmětů dělal odborník. Jeden Prsten vytvořil Jens Hansen, renomovaný šperkař z Nelsonu na Novém Zélandu. Hansen bohužel před začátkem natáčení zemřel, a tak jeho práci převzal syn, Thorkild Hansen. Hlavním předmětem v Návratu Krále je Plamen Západu, Andúril, znovuzkutý meč Aragornových předků. Andúril, navrhnutý Johnem Howem, byl vykován z plátu oceli a poté proložen mosazí a doleptán kyselinou mistrem kovářem Peterem Lyonem. WETA Digital, samostatná odnož WETY, také vytvořila všechny počítačem generované bytosti a efekty pro trilogii Pán prstenů. Taylor a vedoucí zvláštních efektů Jim Rygiel obdrželi za svou práci na prvním filmu dvě Ceny Akademie® a dalšího Oscara za dech beroucí efekty v druhé části – hlavně za první kompletně počítačově vytvořenou postavu, Gluma Andyho Serkise. Do Návratu Krále přibyly WETĚ k postavě Gluma řada dalších bytostí: kromě pavoučí Oduly ještě Sauronovy armády s Pekelnými stvůrami, Vrrky a sloními Mumaky. Ve filmu se dále odehrává velkolepá bitva na Pelennorských polích, vytvořená spojením živé akce, miniatur a systémem Massive od WETA Digital, který každé digitální postavě umožňuje vlastní myšlení. Před natáčením na běžný 35mm film, vytvořila WETA hlavní stavby a krajiny Středozemě v miniaturním měřítku, se kterými Jackson pracoval s miniaturní „rtěnkovou“ kamerou, a vymýšlel postavení kamery při scénách ve skutečných stavbách. Když byly stavby postaveny doopravdy a začalo natáčení, bylo to jako kdyby už tam někdy byl.
Každý záběr natočený v reálných exteriérech se do detailů rozmýšlí v mnoha miniaturách a „maxiaturách“, které vytvořilo oddělení miniatur. Uvěřitelnost a detailnost od největších celků po nejmenší kousíčky musela být prostě dokonalá. „Od samého začátku nám Peter říkal: ‘Musíme cítit, že tohle místo žije‘,“ říká koproducent Rick Porras. „Je důležité, aby to platilo o filmu, ve kterém je všechno hmatatelné. Pro tento film bylo uděláno dvacet tisíc předmětů, od skleniček ke kostýmům. Všechno. Nastavili jsme laťku opravdu vysoko. A myslím, že to je také díky našemu skvělému týmu výtvarných poradců. Ale uprostřed toho celého kolotoče stál Peter.” Rok a půl točil Jackson a jeho tým, čítající víc než 2400 lidí, na všech možných i nemožných místech na Novém Zélandě. Po dvěstěsedmdesátičtyřdenní produkci se celý štáb znovu sešel ve Wellingtonu při dotáčkách pro Návrat Krále, a tam, s dokončením natáčení, skončila konečně i jejich cesta.
“Na naší vizuální cestě jsme se z krásných, zelenajících se ploch Kraje přenesli přes podzimní barvy odcházejících elfů ke lněným barvám Jízdmarky. Pokud řekneme, že se řídíme analogií Tolkienova psaní – příchodem průmyslové revoluce, povalováním se na nádherném venkově a využíváním materiálního majetku – musí naše cesta logicky skočit v Mordoru, v těžkých, uhelně černých barvách průmyslové pustiny.” Výtvarný návrhář Grant Major dohlížel na tvorbu staveb v životní velikosti v tolika různých lokacích, jako jsou strašidelné a ponuré Stezky Mrtvých, upadající, ale majestátní Minas Tirith, rozvleklá Pelennorská pole a hlubiny Mordoru. Od začátku se snažil vdechnout život reálnému světu s hlubokým realismem a funkčností, který by vydržel i to nejpodrobnější zkoumání. „Tolkien popisuje lokace v knize velmi živě,“ říká Peter Jackson. „Můžete si je v klidu představit v hlavě, takže jejich navrhování bylo jako hledání herce.“ „Peter nechal v těchto třech filmech žít Středozemi svým vlastním životem,“ říká Taylor. „Snažil se koncepcí filmu, zvláštními efekty, fyzickým provedením a uměleckou stránkou vytvořit Středozem jako skutečný svět. Diváci snadno pochopí, proč ta malá skupinka lidí tak vehementně bojuje za zachování dobra ve Středozemi.” Hledači lokací, Dave Kolmer a Robert Murphy, projeli Nový Zéland skz naskrz, aby našli ty správné lokace. Všechno, co se jim zdálo přijatelné vyfotili a natočili. A jakmile byl výběr zúžen, vyrazil Jakson v helikoptéře s vrchním kameramanem Andrewem Lesniem a s prvním pomocným režisérem Carolem Cunninghamem a několika dalšími klíčovými osobami ze štábu, na výpravu za těmi pravými lokacemi. „Nejprve jsme se na to museli podívat z uměleckého hlediska,“ vypráví Jackson. „Vypadá to tak, jak to popsal Tolkien? Potom jsme se na to podívali z technického hlediska. Kam zaparkujeme kamiony? Kde bude jídelna? Někdy tam nebyly cesty, tak jsme si je museli postavit. Ale nejprve a hlavně jsme se dívali, jestli vypadají jako by vyskočily z knihy. „Myslím, že herci se těmito úchvatnými lokacemi inspirovali,“ říká vrchní kameraman Lesnie. „Nový Zéland šokuje svou rozlohou, zajímavostmi a množstvím romantických lokací. Mnoho z nich jsme mohli postavit ve studiu, ale neinspirovalo by to herce k takovým výkonům.”
Jak Minas Tirith tak Helmův žleb ve Dvou věžích byly postaveny v lomu Dry Creek kousek od Wellingtonu. Je tam řada velikých skalních útvarů. „Město Minas Tirith je jedna z věcí, na které jsem se v Návratu Krále těšil,“ říká Peter Jackson. „Vytvořili jsme město ve dvou variantách. Postavili jsme tu velkou stavbu v lomu. Ve všech těch skaliskách a puklinách bylo hodně kamenů. Všechny jsme je dali pryč a v několika týdnech postavili hlásku v Helmově žlebu a všechno tam natočili. Pak jsme jí zbourali a během několika týdnů postavili Minas Tirith.“ Město by mělo odrážet Gondorský národ ve stylu Severní Evropy. Gondořané jsou sice rasa válečníků, ale jejich město ukazuje rovněž jejich smysl pro krásu a vznešenost. Architektura Minas Tirith vychází z obrazů Alana Lee. „Alan vytvořil řadu skic, které rozvíjely celou kulturu Minas Tirith, ne jenom architektonický styl, ukázal také odlišnosti všech tamních lidí,“ říká Richard Taylor. Výtvarnému návrháři Grantu Majorovi a jeho lidem trvala realizace asi šest měsíců. „Peter chtěl v Minas Tirith natočit spoustu věcí,“ říká umělecký režisér Dan Hennah. „Chtěl mít natočeny Faramirovy muže, jak pochodují ulicemi na jistou smrt. Chtěl mít ulice tak veliké, že do nich mohl postavit sto mužů s koňmi a dav, který je doprovází. A chtěl natočit Gandalfa, jak s Pipinem cválá ulicemi. Abyste to mohli udělat, potřebujete určité rozměry; určitou délku. A potom, když zaplní ulice všechny předměty, máte město. Opravdové. A je úžasné být součástí tvorby něčeho skutečného.“
John Howe vymyslel návrhy pro Doupě tak, že vzal zvětralé kameny, které mohou být v domově staré, jedovaté bytosti, která za sebou všude nechává kyselinu. Kapání ze stropu a ze zdí je způsobeno spletenými pavučinami, které umělecké oddělení vytvořilo z lepidel typu F2 vložených do vody. Výsledná látka byla nalepena na stěny, aby vytvořila iluzi lepkavého pavoučího hedvábí z Oduliny pavučiny.
Velkolepá cesta Společenstva končí v Mordoru a krajina musí pulzovat Sauronovým zlem. „Musíme cítit strach a úzkost, když se podíváme k Hoře Osudu,“ říká Alan Lee. „Pokud to nedokážeme zachytit ve filmu, opravdu hodně zklameme.” Na harmonickém zobrazení Mordoru se podílí mnoho věcí – od CG záběrů k detailním miniaturám Puklin Osudu, ležících v hrdle prastaré sopky, kde byl vykován Prsten Moci. „V miniaturním měřítku jsme dva roky natáčeli lávové testy a snažili se vytvořit záběr, který nakonec použijeme ve filmu,“ konstatuje Richard Taylor. „Chtěli jsme vytvořit dojem, že Středozemě si jde pro Prsten; že cesta Sama a Froda, a vlastně i Gluma, se chýlí ke konci u propastí nad kotlem lávy v hlubinách Hory Osudu.” Z Černé brány, kterou Hennah popisuje jako „pětsetkrát větší Berlínskou zeď“, byla postavená ve skutečné velikosti pouze nejvyšší část, která sloužila k natáčeních živých skřetů; a také pro Gandalfovo setkání s Ústy Sauronovými. Základy byly také postaveny ve skutečné velikosti. Celkové záběry Černé brány byly natáčeny s miniaturou. I když byly pro schody v Cirith Ungol a vstup do doupěte Oduly vytvořeny miniatury, klíčové scény se Samem a Frodem potřebovaly skutečné stavby. Sekvence byla tedy natočena střídáním dvou technik.
Alan Lee vytvořil pro Stezky Mrtvých koncept velikých skal, které se mění v souvislá skalní města, kde čekají nemrtví vojáci na svou příležitost. Rozsáhlé exteriéry byly postaveny v Deerpark Heights poblíž Queenstownu s velkou černou koulí u vchodu. Produkční tým vyřezal celé zbytky budovy sestávajících se pouze z několika schodů, dveří, věží a kopulí v černých polystyrénových stěnách. Pro závalovou scénu, která se v sekvenci ze Stezek Mrtvých vyskytuje, vytvořila WETA tisícovky lidských lebek.
Vrchní kameraman miniatur Alex Funke s láskou nazývá oddělení filmových miniatur za „Miniaturní osvobozeneckou armádu.“ „Jsme skvělá, kompaktní jednotka. U nás je kolem 30 klíčových lidí,“ říká Funke. „No a taky přijímáme externí spolupracovníky nebo modeláře, protože potřebná pracovní síla se v uměleckém oddělení mění nejčastěji.“ Alan Lee rovněž dohlíží, zda jeho skicy převáděné na modely žijí vlastním životem. Pod vedením Funkeho, který získal Oscara za efekty v Total Recall a Pánovi prstenů: Dvou věžích, natočila jednotka nebývalých 64 miniatur, z nichž některé jsou nejkomplexnější, které byly kdy postaveny. Miniatury pro Návrat Krále jsou mimo jiné Sauronova věž v Barad Dur, Šerá Brázda, Černá brána, Cirith Ungol, Minas Morgul a Pukliny Osudu. Funke a jeho tým – včetně filmařů miniatur, Chucka Schumana a Davida Hardbergera – všechno neustále porovnává s knihou. Většina miniatur byla postavena v prostorách Stone Street Studios ve velikosti „někde mezi dvanáctinou a čtrnáctinou“, a to pouze potřebné části. Protože každá stavba je i v takovém měřítku obrovská, kompletně zaplnily vnitřek budovy (díky tomu se jim začalo říkat „maxiatury“). Všechna detailní práce se dělala pod plným nasvícením a před kamerami, které všechno natáčely – malování, dekorace dolaďování detailů. „V první části natáčení jde o intenzivní práci,“ říká Funke. Nejlepší miniatura je celé město Minas Tirith. „Celé město jsme mohli vytvořit jenom jako obří miniaturu,“ říká Jackson. „Je ohromně detailní. A naše kamery jsou dostatečně blízko, aby zabraly miniaturní detaily.“ WETA Workshop postavila model Minas Tirith v měřítku 1:72, který reprezentuje sedmistupňové město vysoké sedm set stop s víc než tisíci samostatnými domy. Jednotlivé části města byly postaveny ve větším měřítku 1:14, které umožnilo Funkeho týmu prakticky chodit ulicemi. Vedoucí miniatur Paul Van Ommen dohlížel na dolaďování detailů na každé miniatuře. „Barvy, květiny a stoky dávají městu Minas Tirith punc reality, díky kterému může žít vlastním životem, jako kdyby bylo tisíc let obydleno,“ vypráví Richard Taylor. „Jedna z největších výhod stavby miniatur je zachycení povrchů reálného světa. Můžete tak vytvořit tyto architektonické skvosty, živá místa, skalní útvary, tak reálné, že je lze jen těžko vytvořit digitálně. Ale každopádně je to ve výsledku kombinace obou technik, protože miniatury jsou do okolního prostředí stejně zapracovány v počítači.”
Nejdramatičtější změnu prodělá v Návratu Krále Aragorn – z anonymního hraničáře se stane vznešený Král Gondoru. „Základním prvkem posledního filmu je Chodec přebírající oblečení krále,“ říká Dickson. „Představuje jeho část, o které vždycky věděl, ale snažil se jí skrývat. Se změnou jeho charakteru jsme změnili i jeho oblečení. Vytáhli jsme Bílý Strom Gondoru. Zvýraznili jsme barvy. Do popředí se dostala královská červeň. A ty barvy se vztahují k jeho starému oblečení – jako Chodec nosil na chvíli velmi bledou červenou košili. Takhle jsme tu barvu provedli celou trilogií.“ Pro hobity představuje třetí film také výraznou změnu v oblékání. Z jejich zemitého, jednoduchého stylu vytvořila Dickson miniaturní verzi brnění Rohanských stráží (pro Smíška) a Gondorské uniformy (pro Pipina). „Vždycky byl náš cíl zjistit, kde se ty malé uniformy vzaly,“ říká Dickson. „Kostým Rohanského kapitána jsme vytvořili na základě myšlenky, že původně patřil malému Théodenovi. Pipinův kostým mohl dřív patřit Boromirovi nebo Faramirovi. Jak je zvykem u velkých dvorů, dětské oblečky se v rodině zachovávají po generace.“ Dickson použila všechny existující organické látky a vytvořila dvě sady všeho, aby vyhovila rozměrům různých postav ve filmu, přesněji hobitů. Oddělení kostýmů vytvořilo pro každého herce mezi 30 a 40 kostýmy. Ke kompletnímu oblečení patří ještě šperky, které jsou dílem Jasmine Watson z Wellingtonu.
“Když jsem četl knihu jako dítě, měl jsem v mysli obraz Bitvy na Pelennorských polích s miliony lidí na velké pláni. A v popředí šplhali dvě malé postavičky na horu.” Protože třetí film vypráví mnohem komornější příběh než první dva filmy, režisér Peter Jackson a vrchní kameraman Andrew Lesnie se zaměřili na zachycení osobních lidských emocí v hereckých výkonech. I když je film rovnoměrně složen z mnoha složek – od miniatur k vizuálním efektům a motion capture technologii – jednotícím faktorem byly vždycky emoce hlavních postav. „Síla tohoto projektu byla vždycky ve scénáři a hereckých výkonech, ne v efektech nebo v lokacích, byť jsou úžasné, ale v hercích,“ říká Lesnie. „Peter dokázal dát dohromady úžasné herce, ke kterým mají diváci lidský vztah. Při sledování filmu se hlavně snažím sledovat herce a kritizuji se za nedostatečné skrytí podtextu v každé scéně.” Ve chvílích, kdy by Jackson mohl použít vzdálenější celek, často natočí scénu pouze s použitím detailů. „Když natáčíte detail Iana McKellena, nechcete ho už nikdy natáčet v celkovém záběru, protože je strašně charismatický,“ poznamenává Jackson, „a když střihnete na Elijaha, jeho oči vyjádří tolik informací a emocí, že chcete tu scénu jenom jako dva detaily. I když to byla a je skvělá metoda, celek už mě nezajímá.” Podle něj není důraz na hlavní postavy nikde důležitější než ve velkolepých bitevních scénách. „Bitvy musí vyprávět příběh,“ říká Jackson. „A naštěstí máme řadu hlavních postav právě na Pelennorských polích – Gandalf, Pipin, Smíšek, Éowyn, Théoden, Éomer, Aragorn, Legolas, Gimli. Místo zachycení velkoleposti bitvy jsme se soustředili na tyto postavy a jejich osudy. Nikdy nechcete, aby šlo jen o anonymní bitvu. Musí to být osobní.” Tak rozsáhlý projekt vyžaduje spoustu organizace a životní energie. „Stačit sledovat tolik štábů během hlavního natáčení je prakticky nemožné; bylo jich tolik, kolik jsem ještě nikdy neviděl,“ říká Lesnie. „Neděláte jen filmařinu, řídíte i strašně moc lidí.“ Již v listopadu 2002 viděl Lesnie, společně s jádrem celého štábu, předběžný sestřih filmu. Od té doby sestavil Lesnie a Peter Doyle, vedoucí digitální výtvarník, „Obrazovou Bibli“ – půlhodinovou prezentaci filmu, která jim pomohla vystavět pohledy, pohyby a vizuální stránku klíčových sekvencí. Natáčení Návratu Krále bylo znovu spoluprácí mezi režisérem Jacksonem, vrchním kameramanem Lesniem a vrchním kameramanem miniatur Alexem Funkem. „Během hlavního natáčení jsem viděl veškerou Alexovu práci a on viděl většinu naší práce,“ popisuje spolupráci Lesnie. „Zezačátku jsme mluvili o stylu nasvícení, poměrech a charakteristikách, které jsem chtěl vyzkoušet a použít v jednotlivých lokacích, a o další spoustě věcí. A potom se podíval na moje záběry a já na jeho. Rychle jsme se naučili spolupracovat.” Lesnie také povolal několik novozélandských filmařů, protože probíhalo natáčení na několika místech současně. Byli to tito: v hlavní jednotce „A“ kameraman Richard Bluck, který se stal vedoucím druhé jednotky v rámci profesního povýšení; John Cavill, který pomáhal vytvářet, mimo jiné, bitvu v Helmově Žlebu ze Dvou věží; Allen Guilford, jeden z nejlepších novozélandských filmařů, který pracoval jako šéf „uklízecí“ jednotky 1B; Simon Raby, který v druhé jednotce natáčel bitvu na Pelennorských polích a další klíčové momenty ve filmu; a Nigel Bluck, který natáčel řadu modrých pláten pro části s digitálními efekty, které jsou rozeseté po celém filmu.
„Příběh je vázán na lidské emoce. Hluboce se dotýká mnoha věcí, které si myslíme o spravedlnosti, čestnosti a konání správných věcí.“ Jak se Pán prstenů: Návrat Krále neustále zakčňuje, dochází k bitvě na předměstí Minas Tirith, na Pelennorských polích. Je to největší bitva z celé trilogie, souboj mezi lidmi a armádami Saurona – složených z Haradských, Východňanů, skřetů, Mumaků a Prstenových přízraků pod vedením Čarodějného krále. „Sauron posílá celou svou armádu na Pelennorská pole. Je tak velká, že v klidu překoná armádu z Helmova žlebu,“ říká výkonný producent Ordesky. K realizaci obléhání Minas Tirith WETA Digital opět vytvořila virtuální armádu, která doprovází živé herce a kaskadéry. „Nemůžete celou sekvenci dělat záběr po záběru, protože všechno musí jít společně s vývojem bitvy,“ říká Jackson. „Potřebovali jsme vytvořit formace nepřátelských vojáků; jejich pozice; rychlost, s jakou se přibližují ke zdem města; kdy použijí obléhací věže; kdy budou pálit katapulty. Je to jako plánování opravdové bitvy v její předvečer, vytváření bitevní strategie.“ Praktickým pomocníkem v útoku na Minas Tirith je olbřímí věž - Grond - tažená ozbrojenými horskými obry a řízena hordou skřetů. Štáb postavil dřevěné beranidlo s víc jak stovkou stop na délku a vlčí hlavou visící na masivních řetězech. Počet zúčastněných hladce překoná bitvu v Helmově žlebu v Pánovi prstenů: Dvou věžích. „V Helmově žlebu bylo 10 tisíc skurutů, nepřátelské síly v Minas Tirith čítají 200 tisíc postav,“ vykládá výtvarný poradce Alan Lee. Vizualizace bitvy vyžadovala intenzivní přípravy, aby se precizně mohlo stanovit rozmístění všech sil a celkové provedení bitvy. „V počítači jsme si postavili krajinu jenom kvůli zeměpisu, rozměrům a měřítku, založenou na popisu z Tolkienovy knihy,“ vysvětluje Jackson. Hlavní natáčení bitvy probíhalo na Jižním ostrově v místě zvaném Twizel vedle ovčí farmy. Stanové městečko bylo vystavěno uprostřed oblasti a posloužilo jednak jako ubikace pro štáb a herce a také jako kulisa pro některé záběry. „Na snídani jsme spotřebovali 1440 vajíček a 400 bochníků chleba,“ vzpomíná producent Osborne. „Rovněž jsme postavili sledovací cestu, takže jsme natočili velmi dobré záběry koní jedoucích na Pelennorská pole.“ „Svolali všechny lidi z Nového Zélandu schopné jezdit na koni,“ vypráví Karl Urban, představitel Éomera, rohanský válečník a synovec krále Théodena. Ze všech koutů Nového Zélandu byli svolány stovky jezdců a koní. Většina speciálních bojových komb a specifický bojový styl každé postavy navrhl legendární bojový choreograf Bob Anderson.
Pro Návrat Krále bylo důležité věnovat na větší ploše stejnou pozornost intimitě jako živí herci. Tým WETA Digital musel vytvořit řadu nových bytostí – větší množství Mumaků, Pekelných stvůr a Vrrků, které jsme zahlédli v předešlých filmech, a zcela novou Odulu, smrtonosného obřího pavouka, který chytí Froda do pavučin – a udržet kvalitu Gluma, hlavní postavy, ztvárněné Andy Serkisem, jehož pohyb byl převeden do počítače a poté digitálně zpracován v dílnách WETY. Software Massive, vlastnictví WETY, se rovněž vyvíjel, aby byl schopen utáhnout větší počet bojovníků v Bitvě na Pelennorských polích. Jako každá jiná část produkce Pána prstenů, i proces tvorby vizuálních efektů probíhal současně s živou akcí, aby byla dodržena obrazová harmonie každého záběru, jak těch bez efektů, tak těch s jejich nespočtem, počínaje záběry miniatur až po scény s využitím Massive softwaru. Jackson, vrchní kameraman Lesnie, tvůrce digitálních efektů Brian Van't Hul a každý člen týmu se snažil zvýšit kvalitu filmu. „Tahle snaha procházela napříč celým štábem, od herců přes vizuální efekty a tým střihačů, k hudbě, prostě vším,“ říká Jackson. „Prostě jsme chtěli předvést to nejlepší ze všech třech filmů.” „Myslím, že jsme měli výhodu díky nějaké představě o výsledku, kterou jsme měli všichni stejnou, prostě jsme si navzájem rozuměli,“ říká koproducent Rick Porras. Porras též poznamenává, že i v závěrečné části posledního filmu měl štáb i herci neustále při ruce Tolkienovu knihu, a neustále se k ní vraceli pro inspiraci. „Nikdo neztratil přehled o tom, od koho to všechno vlastně pochází. Nikdo nechtěl pokazit atmosféru nebo nedodržet kvalitu, kterou jsme nasadili prvním filmem. A myslím, že se nám to povedlo.“
Spolupráce mezi tvůrčími týmy a Serkisem vedla k první postavě svého druhu – zcela počítačově generované postava, která „hraje“ stejně jako každý jiný herec ve filmu. Protože Glum hraje na cestě Froda a Sama klíčovou úlohu, chtěl Jackson, aby to vypadalo, že Glum je skutečná postava. Stejně jako Jackson a vrchní kameraman Lesnie dohlíželi na výběr Andyho Serkise, animátoři WETA Digitalu hledali způsob, jak výsledný výkon předvést digitálně s použitím reálných pohybů a výrazů obličeje, aby Glum doopravdy „hrál“. Pohyby jeho těla a hlas byly potom převedeny do digitální podoby díky technologii motion capture, poté bylo počítačově vytvořeno nové tělo a hlas byl digitálně remixován. Výsledkem je absolutně nový vizuální dojem. Vytváření Gluma probíhalo v několika etapách. Stejně jako ostatní nelidské postavy ve filmu byl nejprve rozpracován do skic výtvarníky Johnem Howem a Alanem Lee, poté byla vytvořena jeho maketa ve WETA Workshop. Ta byla následně ve 3D naskenována zařízením upraveným WETOU z nástroje používaného v novozélandském řeznictví na měření velikosti a podílu masa na mrtvole. Ale v něčem se Glum přece odlišuje: byl totiž naskenován i Serkisův obličej, který byl v počítači převeden na drátěný model. Vedoucí výroby Eric Sainden potom umožnil Glumovu fyzickou přítomnost vytvořením jeho kostry s více než třemi sty svaly, skrytými jako u lidí pod jeho kůží. Serkis poté sehrál scénu se svými hereckými kolegy, následně na sebe oblékl kombinézu na motion capture (těsná lycrová kombinéza pokrytá čidly motion capture, které jsou nahrávány speciálními kamerami jak v celku, tak v detailu). „Glum je pravděpodobně digitální postavou s největším podílem lidského herectví, která kdy byla ve filmu použita,“ říká Jackson. Serkis cítí, že i když je postava kompletně vytvořena počítačem, Glumova největší zbraň je věrohodnost. „Myslím, že Glum je tak zajímavý právě proto, že je generovaný počítačem,“ říká. „Hlavně Peterova houževnatost, jeho víra a představivost umožnila snadnější začlenění Gluma do řad skutečných herců. V mnoha věcech bylo větší výzvou ztvárnit postavu takto než hrát pod vrstvou make-upu, protože takhle je to čistá práce. Nemusíte se ohlížet na kostýmy nebo masky. Je to čisté herectví před kamerami nebo v motion capture studiu.
„Pelennorská pole jsou obrovskou bitevní scénou,“ říká koproducent/střihač Jamie Selkirk. „600 tisíc skřetů a 6 tisíc Rohanských jezdců. Nikdy by vás nenapadlo, že z tak malého kousku bitvy natočené naživo, může ve výsledku vzniknout takováhle scéna. Vracíte se k Peterově představě. Ví úplně přesně, jak bude film pokračovat a jak to bude vypadat. Jeho představa rostla a jak se zlepšovala technologie, dala se i realizovat. Nyní může vytvořit úplně všechno.“ Naskenované parametry herců a zvířat (koní, slonů atd.) použili digitální umělci k vytvoření „stromů pohybu“ v motion capture studiu. Ty byly opatřeny galerií pohybů, technik, útoků atd., které využily postavy v bitvě. Výtvarný proces – od makety přes digitální bytost k závěrečné akci – byl zopakován se třemi druhy, které v Návratu Krále vystupují do popředí – sloní obři Mumakové (Olifanti), létající plazi Pekelné stvůry a Frodův pavoučí protivník, Odula. „Bylo to velmi obtížné, protože jsme museli vytvořit velmi přirozené bytosti,“ říká vedoucí animace Randall Cook. „Základem pohybu všech postav je snaha o přirozenost nadpřirozeného, které se dokáže zcela přirozeně pohybovat. Máte Pekelné stvůry dlouhé 70 stop a Mumaky, připomínající slony, jenom jsou na rozdíl od nich vysocí osm poschodí. V tomhle filmu není nic malého. Otázkou je, jak donutíte sloní bytost reálně jít s 50 lidmi na zádech. Nemůžete si vymyslet sloní pohyby. Musíte je přizpůsobit slonu, i když je Mumak třikrát větší.” Revoluční software Massive napsaný Stephenem Regelousem z WETA Digital byl použit už v prologu Pána prstenů: Společenstva Prstenu a v bitvě v Helmově žlebu v Pánu prstenů: Dvou věžích. V duchu vyvíjející se umělé inteligence Massive pracuje s „agenty“, jejichž vlastní charakteristiky a schopnost rozhodnout se ve stresové situaci – a to nejen lidskými, ale s příslušníky všech bojujících ras. Každý agent má své vlastní osobní rysy, například troufalost, agresivitu, zbabělost a také přesné fyzické parametry. To zajišťuje unikátní průběh při každém novém spuštění, stejně jako je nepředvídatelný průběh boje živých lidí. Posledním krokem následujícím po simulaci Massivem je renderování obrazu, které zajišťuje jiný nástroj, rovněž vytvořen na Novém Zélandu, něžně nazvaný Grunt. Vedoucí Massive John Alitt vytvořil Grunt tak, aby vytvářel počítačem generované obrázky rychleji než kterýkoliv komerční software.
Taylor a jeho tým se s rozkazem udělat Odulu ještě strašlivější a vetknout jí větší dojem vysokého věku inspiroval typem pavouka, který Jacksona strašil v dětství – pavoukem Funnel Web. „Hrával jsem si ve sklepě domu svých rodičů, kde měli svá hnízda právě pavouci Funnel Web,“ vzpomíná Jackson. „A vždycky, když jsem si tam šel hrát, bál jsem se, že narazím na jednoho z nich, což se také často stávalo. Takže jsem se Funnel Webu pomstil, když jsem na jeho základě nechal vytvořit strašlivou Odulu.” I když Odula ožila díky maketám a digitálnímu renderingu, filmaři se rozhodli vytvořit ji realistickou. „Chtěl jsem, aby se Odula pohybovala jako pavouk, splašeně a plazivě,“ říká Jackson. „To, co mě na pavoucích děsí je, že jsou schopni z rychlého pohybu okamžitě zastavit. To jsem chtěl zachytit. Takže jsem animátorům ve WETĚ dal instrukce, aby se Odula pohybovala na tak velkou bytost překvapivě rychle. A záběry s Odulou mě děsí,“ dodává. „Nutí mě se odvrátit, takže bych řekl, že se mi se podařilo vystrašit.” Pro Jacksona představuje pavouk strašlivého Frodova protivníka. “Tato zlá pavoučí postava hraje v proměně hobitů zásadní roli; nutí je uvědomit si, jak jsou jejich životy křehké,” říká.
Pán prstenů: Návrat Krále uvádí na scénu řadu nových postav, národů a bytostí. GONDORŠTÍ – Gondorští jsou zbytky kdysi mocné civilizace sídlící v Minas Tirith, starobylém městě Králů, nyní pod vládou správce. Gondorské hlavní město je pozůstatkem časů, ve kterých lidstvo mělo přednější postavení a větší vliv na život ve Středozemi. PEKELNÉ STVŮRY - V Návratu Krále létá každý z Nazgulů (nemrtví duchové zkažených Králů) na bytosti zvané Pekelná stvůra – ohromné létající stvůře s širokými tuhými křídly jako monstrózní netopýr. Nazgulové se na těchto stvůrách přesunují velmi rychle a mají tak úplnou kontrolu nad celým Sauronovým královstvím. ČARODĚJNÝ KRÁL – Jako vůdce Sauronových temných sil vede Čarodějný Král (známý též jako Čarodějný Král Angmaru) výpad ke Gondoru z bran Minas Morgul a obléhá město Minas Tirith. HARADŠTÍ & MUMAKOVÉ – Z jihu přichází lidská rasa, obyvatelé království Harad, bojem zocelení válečníci s kopími, luky a zahnutými meči. Jejich největší výhoda v boji je v použití Mumaků – hobitům známých jako Olifanti. Tyto obří stvoření nosí na zádech velké válečné věže plné Haradských lukostřelců, kteří se takto snadno dostanou do středu bitvy. Jejich olbřímí nohy zašlapávají a drtí nepřátele, jedno jestli muže nebo koně, a jejich špičaté kly probodnou kohokoli nebo cokoli, co se jim připlete do cesty. ÚSTA SAURONOVA- V Černé bráně se objevuje bytost známá pouze jako Ústa Sauronova. Jezdí na ohromném černém koni s obličejem zakrytým brněním představujícím lebku. Přináší špatné zprávy, že prý ten, který nese Prsten byl uvězněn a zavřen v mučírnách v Temné věži. ODULA – Prastará gigantická pavoučí bytost, která se krade labyrintem jeskyní poblíž schodů v Cirith Ungol. Odula zde žila po tisíciletí, dokonce dřív než do Středozemě přišel Sauron, tkala ve stínech pavučiny a číhala na neopatrné cestovatele.
“Je to příběh o vlasti, o lásce a starostech o místo, ze kterého lidé pocházejí. Ať je to Anglie, Japonsko, Namibie, nebo jakákoli země, tak když cestujeme, cítíme, že se k této nedílné části naší osobnosti můžeme vrátit – do Kraje, do Gondoru, domů.” V Pánovi prstenů: Návratu Krále vede cesta hrdinů přes celou Středozemi až skončí v Mordoru. Mezi jejich zastávky patří: EDORAS & ŠERÁ BRÁZDA- Hlavní město království Rohanu, Edoras jsme viděli už ve Dvou věžích. Na cestě k Minas Tirith se Rohirové zastaví ve strážní pevnosti v Šeré brázdě. STEZKY MRTVÝCH – Jako Stezky Mrtvých je znám zrádný průchod přes Bílé hory, ve kterém straší. V Druhém věku Středozemě přísahali Muži z hor Isildurovi, poslednímu Králi Gondoru, že pomohou v boji se Sauronem. Ale když je Isildur zoufale potřeboval, utekli do hor, kde zůstaly uvězněny jejich duše. Isildur na ně uvrhl kletbu: nikdy nebudou mít klid, dokud nedostojí svojí přísaze. Nyní musí Aragorn, Isildurův dědic, odvážně vstoupit na Stezky Mrtvých, získat jejich pomoc a osvobodit tak jejich duše. SAURONOVA PEVNOST V BARAD-DUR – Od mučíren v jejích kobkách, válečných strojů, cel bez oken a velkých nádvoří k ohromné kovové koruně na jejím vrcholku měří Barad-Dur tisíce stop a je tak velká a nepřístupná jako horský štít. Mezi špičatými konci půlměsíce na vrchu věže svítí Velké Oko, které je neustále vzhůru a hledá Prsten a toho, který ho nese. GONDOR: MINAS TIRITH, MINAS ITHIL/MORGUL, OSGILIATH – Gondor, velké království lidí bylo založeno Elendilem ve Druhém věku Středozemě. V rané době se rozkládalo mezi městy Osgiliath, Minas Tirith a Minas Ithil. Jenže Minas Ithil dobyli Nazgulové a přejmenovali ji na Minas Morgul a Osgiliath se tak stal jen trochu významnějším strážním městem. Na konci Bílých hor leží velkolepý štít hory Mindolluiny. Tam leží Minas Tirith, Město Králů, rozlehlé a elegantní město postavené v sedmi úrovních z bílého kamene vytesaných přímo do skály. Každá úroveň je obehnána hradbami s bránou. Poslední kruh se tyčí víc než sedm set stop nad Velkou bránou. Na vrcholu stojí Citadela, největší pevnost celé Středozemě. SCHODY V CIRITH UNGOL - Frodo a Sam následují Gluma po točitých schodech, které podle Gluma mají být tajnou cestou do Mordoru. Za schody v Cirith Ungolu je vchod do doupěte Oduly. DOUPĚ ODULY – Jeskyně pokrytá pavučinami a prosáklá zlem, která leží v hoře Orodruině. Je do ní vlákán Frodo, který věří, že je to tajná cesta do Mordoru. ORODRUINA/HORA OSUDU- Ohňová hora, kde Sauron vytvořil Jeden Prsten a zároveň jediné místo, kde může být Prsten zničen. ŠEDÉ PŘÍSTAVY - Místo, odkud na západ odplouvají elfové odcházející z Roklinky a Lothlórienu. PELENNORSKÁ POLE - Pláně před Minas Tirith, kde se odehrává hlavní bitva mezi lidstvem a Sauronem. ČERNÁ BRÁNA - Zrádný vstup do Mordoru střežený spoustou skřetů. |
|
Nacházíte se na JCsoft's
FANTASY Homepage - http://www.jcsoft.cz/fantasy/ |